paulkaufman.nl

De beste podcasts over SEO en Online Marketing

Als ik zou moeten kiezen tussen een luisterboek en de ouderwetse papieren variant, zou ik altijd voor de laatste optie gaan. Er gaat niets boven de geur van het papier, het geluid wanneer je een pagina omslaat en het gewicht van een boek in je handen.

Ook digitaal lees ik liever dan dat ik luister. Dagelijks speur ik het web af naar nieuwe blogs over SEO en online marketing om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Hoe langer ik dan door de digitale letterzee moet scrollen, hoe blijer ik ervan word.

Toch zijn er momenten waarop ik liever niet naar letters staar, omdat het simpelweg onhandig of zelfs onveilig is. Tijdens het autorijden heb ik mijn ogen liever op de weg en tijdens het stofzuigen, grasmaaien en het plakken van een fietsband is het lezen van een tekst enigszins onpraktisch.

In deze gevallen bieden podcasts de uitkomst! Het zijn ideale informatiebronnen wanneer je jouw handen (en ogen) vrij moet hebben.

de beste podcasts

De beste marketing-podcasts

Gelukkig zijn er tegenwoordig meer dan genoeg shows die inhoudelijk net zo sterk zijn als een goed geschreven blog. En er is net zoveel variatie in stijl, expertise en diepgang.

Een podcasts als Experts on the Wire onderzoekt vaak een heel specifiek onderwerp in SEO, terwijl Marketing over Coffee ook over tech-nieuws bericht. De meeste programma’s worden overigens als serie uitgebracht, waarbij je elke week een nieuwe aflevering kunt beluisteren. Zo is er altijd weer iets nieuws als je in de auto naar het werk rijdt.

Maar goed, je bent hier natuurlijk om over mijn favoriete podcasts te lezen. Ik heb een lijst van negen Engelstalige en zes Nederlandse shows samengesteld, waarvan ik denk dat elke online marketeer ze zou moeten luisteren. Hierbij heb ik onder andere gelet op de expertise van de host en zijn gasten, geluidskwaliteit en de onderwerpkeuze.

Ook is het belangrijk dat een podcast-serie nog regelmatig nieuwe afleveringen uitbrengt. Dat is de reden waarom MozPod niet in deze lijst is opgenomen, hoewel het verder een prima show is.

Nu de grove parameters vaststaan – het blijft natuurlijk de ongezouten mening van één persoon –, komen ze er nu echt aan: de beste podcasts over SEO en online marketing.

De 9 beste Engelstalige marketing-podcasts

In de Engelstalige wereld is de podcast een fenomeen. Over elk denkbaar onderwerp vind je een groot scala aan shows en ook binnen marketing is de keuze reuze. Om je door deze jungle van aanbod te helpen, heb ik hieronder een selectie gemaakt van wat in mijn ogen de beste Engelstalige marketing-podcasts van dit moment zijn.

Experts on the Wire

We trappen af met Dan Shures Experts on the Wire.

Hoewel Shure minder afleveringen uitbrengt dan voorheen, luister ik nog altijd graag naar zijn interviews. 99% van de afleveringen gaan over zoekmachineoptimalisatie en dat maakt het zo goed!

Als SEO-consultant weet Shure altijd scherpe vragen te stellen en hij duikt snel de diepte in. Daardoor is deze show meer geschikt voor marketeers die al wat ervaring hebben met SEO. Zijn gasten zijn, zoals de titel al zegt, echte experts in hun vakgebied en samen bespreken ze allerlei cases en nieuwe ontwikkelingen.

Een absolute aanrader voor als je nóg meer over SEO wilt weten.

Marketing Speak

Marketing Speak is de show van auteur, ondernemer en all-around SEO-geek Stephan Spencer. Wekelijks spreekt hij een gast over uiteenlopende online-marketingonderwerpen.

Spencer heeft overigens ook nog een andere podcasts: the optimized geek, waarin hij over allerlei life-hacks spreekt.

Marketing over coffee

Marketing over Coffee was de eerste marketing-podcast die ik luisterde en heeft me mede geïnspireerd om een carrière in online marketing te starten.

Elke week bespreken John Wall en Christopher Penn de meest recente ontwikkelingen in marketing en technologie.

De afleveringen waarbij de hosts als een soort Statler en Waldorf de items becommentariëren, worden afgewisseld met fantastische diepte-interviews.

Penn is de echte techneut, die alles weet over machine learning en artificiële intelligentie, terwijl Wall de rol van journalist en all-around marketeer op zich neemt. Deze mix maakt de show zo interessant en omdat de afleveringen meestal niet langer dan 20 minuten duren, zijn het vermakelijke snacks voor in de auto of op de fiets.

Social media marketing podcast

Net als Marketing over Coffee is de Social Media Marketing Podcast echt een veteraan in dit rijtje. Al in 2012 lanceerde Michael Stelzner de eerste afleveringen van zijn wekelijkse show.

Zoals de naam al doet vermoeden gaat deze podcast voornamelijk over social media. De afleveringen duren tussen de 40 en 50 minuten en bevatten zowel nieuwsberichten als interviews.

Een belangrijk pluspunt is het ongeremde enthousiasme van de host, die met name op strategisch niveau naar nieuwe ontwikkelingen binnen de sociale media kijkt. Dat onderscheidt Stelzners show dan ook van andere socialmedia-podcasts, die voor mijn gevoel vaak meer aan de oppervlakte blijven.

The authority hacker podcast

The authority hacker podcast wordt gepresenteerd door Marc Webster en Gael Breton. Samen spreken ze over alles wat met SEO te maken heeft en als luisteraar heb je altijd het gevoel dat je met de heren aan tafel zit.

Soms heb ik een beetje moeite met Bretons accent, maar over het algemeen zit de show goed in elkaar. Vooral als je klaar bent met alle marketing-gurus, -ninja’s en -experts, is dit een hele fijne podcast met veel praktische tips en strategieën.

The recipe for SEO success show

Voor ervaren marketeers is The Recipe for SEO succes show wat minder interessant, maar voor “newbies” is het een auditieve goudmijn. Kate Toon slaagt er heel goed in om de basics duidelijk over te brengen, zonder dat het ooit schools aanvoelt.

En zelfs voor de oude rotten in het vak heeft haar show genoeg in petto. De interviews zijn doorgaans van hoge kwaliteit en ze heeft een goede neus voor interessante invalshoeken, iets waar veel andere podcasts van kunnen leren.

Tot slot vind ik haar “reality SEO series” sterk opgezet. In deze reeks spreekt ze met real life humans over wat online marketing voor hun bedrijf betekent.

The Search Engine Journal Show

Search Engine Journal is een begrip binnen onlinemarketing-sferen. Op de populaire weblog vind je dagelijks nieuwe artikelen over alles wat met digital marketing te maken heeft. En natuurlijk hebben ze ook een podcast voor als je achter het stuur zit.

De show wordt afwisselend door Loren Baker, Brent Csutoras en Danny Goodwin gepresenteerd en bestaat voornamelijk uit interviews met de talking heads uit de industrie.

Het is niet de meest spannende podcast en het gebrek aan originaliteit zie je ook terug in de onderwerpen. Toch zitten er ooit pareltjes tussen die je niet had willen missen.

Edge of the web

Edge of the web is mogelijk de best geproduceerde marketingpodcast van dit moment. En ze beschikken over de beste gasten.

In de afleveringen spreekt gastheer Erin Sparks met marketingexperts over diverse onderwerpen. Met aanstekelijk enthousiasme neemt de host elke keer een deep dive in de materie en brengt je ondertussen op de hoogte van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen.

Het zwaartepunt van de show lag altijd bij SEO, maar tegenwoordig ben je bij Edge voor het volledige marketingspectrum aan het juiste adres.

Het enige minpuntje is dat ze de nieuwsrubrieken en interviews sinds 2019 apart publiceren. Ik begrijp dat ze zo een bredere doelgroep kunnen aanspreken, maar ik vond het oude format prettiger luisteren.

PNR with This old marketing

Het is geen wedstrijd, maar als het er een was, zou This old marketing er met de hoofdprijs vandoor gaan.

Om de twee weken presenteren Joe Pulizzi en Robert Rose (“P aNd R”) hun razend populaire podcast. De show draait voornamelijk om content marketing, een onderwerp waarbij beide heren zich als een vis in het water voelen. Dat is ook niet vreemd. Samen schreven ze meerdere titels over het onderwerp en Pulizzi is de oprichter van de Content Marketing Institute.

Deze podcast draait op de persoonlijkheden van Pulizzi en Rose. Elke aflevering begint met het  doornemen van het laatste marketingnieuws en gaat daarna over in de rants and rave section, waarin beide heren een recente ontwikkeling becommentariëren.

Hoewel veel shows het van hun gasten moeten hebben, beschikken Pulizzi en Rose over genoeg enthousiasme en expertise om This old marketing op eigen kracht tot een succes te maken.

Bovendien zijn de onderwerpen die aan bod komen zelden afkomstig van de zoveelste marketingblog. Daardoor heeft deze podcast meer diepgang en authenticiteit dan zijn concurrenten.

De beste Nederlandstalige podcasts over online marketing en SEO

Ook in Nederland is de podcast in opkomst en veel marketeers grijpen deze ontwikkeling aan om hun ideeën met de wereld te delen. Er zijn de afgelopen jaren dan ook veel nieuwe Nederlandstalige marketingshows gelanceerd. Hieronder deel ik mijn favorieten.

Groei door online marketing

Als je de domeinnaam onlinemarketing.nl in handen hebt, kun je eigenlijk ook niet achterblijven met een marketingpodcast.

Groei door online marketing is een show die zich op een breed scala aan onderwerpen richt. In elke aflevering interviewt presentator Ruben de Vries een marketingexpert over zijn specialisatie en dit levert doorgaans heel interessante gesprekken op.

De thema’s die besproken worden variëren van SEO tot LinkedIn-ads en van Amazon tot Wordproof. Er is dus voor ieders wat wils.

Praat met me

#praatmetme is een socialmediapodcast op initiatief van Blauw Gras, Adformatie en LAB-3. De show wordt door Elger van Wiel en Erik Wiese gepresenteerd en er sluit ook telkens een nieuwe gast aan.

#praatmetme slaagt er goed in om recente ontwikkelingen aan de expertise van de gasten te koppelen. En in de show komen veel inspirerende praktijkvoorbeelden aan bod.

Echter ben ik niet zo’n fan van de huidige opzet, waarbij telkens drie stellingen de rode draad van het interview bepalen. Maar ze slaan daarmee wel een brug met hun instagram-kanaal, waarop de stellingen geponeerd worden. En dat kan ik als marketeer juist weer waarderen.

Met andere woorden, vel je eigen oordeel.

The Growth Room

In The Growth Room van marketingbureau oak draait alles om “organisch digitaal groeien”. Gastheer Jurjen van den Broek neemt je daarbij mee in de wonderlijke wereld van SEO, CRO en content marketing, maar ook marketplaces als Bol.com en Amazon.

Inhoudelijk vind ik dit misschien wel de beste podcast van dit moment. De gasten zijn echte specialisten en er komen veel praktijkvoorbeelden aan bod. Dat is iets wat ik bijvoorbeeld bij veel Engelstalige podcasts mis.

Ook geeft de show veel inzicht in de werkwijzen van grote bedrijven, zoals Praxis. Dat deze bedrijven eigenlijk altijd een klant van oak zijn, is eigenlijk alleen maar een voordeel. Zo kunnen ze net wat dieper in de materie duiken en zijn ze goed op de hoogte van elkaars strategieën.

Om toch nog twee minpunten te noemen: 1) ik begrijp The Growth Room Clips niet helemaal. Dit zijn korte fragmenten van reed gepubliceerde afleveringen, maar voor mij als luisteraar zijn ze niet van toegevoegde waarde.

2) Er worden te weinig afleveringen gemaakt. Jurjen, als je dit leest: de fans snakken naar meer!

The Brief

The Brief is mijn meest recente ontdekking. In deze tweewekelijkse podcasts interviewen Mark Schoones en Matthijs Tielman diverse marketingspecialisten en streven daarbij naar “een uniek perspectief op de wereld van media & advertising.”

Net als The Growth Room wordt deze show door een marketingbureau uitgegeven – Wayne Parker Kent in dit geval – en de eerste aflevering stamt uit 2016. Ze draaien dus al eventjes mee in de podcastwereld en dat hoor je er aan terug.

De productiewaarde is uitstekend. Zelfs in de meest rumoerige omgevingen (wind tegen, autoradio) is alles goed te verstaan. Daarnaast zijn de gasten van hoge kwaliteit en komen er veel praktijkvoorbeelden aan bod. Nog zoiets wat The Brief en The Growth Room met elkaar gemeen hebben en waar veel andere podcasts nog van kunnen leren.

SEO Podcast

Zelf omschrijft deze show zichzelf als een “SEO Podcast voor nuchtere, no-nonsens SEO-tips om je website beter vindbaar te maken” en daar is niets van gelogen.

Sinds begin 2019 spreken Rutger Steenbergen (SEO Zwolle) en Michiel Brand (TekstMeester) elkaar over alles wat met zoekmachineoptimalisatie te maken heeft. De podcast lijkt vooral gericht op ondernemers en allround-marketeers, maar ook als SEO-specialist trek ik er nog regelmatig lessen uit.

De no-nonsense-stijl vind ik ook best verfrissend en een welkome afwisseling op een aantal Amerikaanse podcasts die hierboven werden genoemd. Aanrader dus.

PPC de podcast

Als SEO-specialist blijf ik graag op de hoogte van wat er bij mijn PPC-collega’s speelt. Daarnaast hebben ontwikkelingen bij Google Ads vaak indirect invloed op het organisch resultaat. Toch heb ik niet altijd zin (of tijd) om door alle SEA-artikelen te ploegen. PPC de podcast biedt hierbij de uitkomst.

Deze show van Luuk van Meijel en Bob Meijer bestaat pas sinds 25 september 2020 en op het moment van schrijven is de vijfde aflevering net uitgekomen. In die zin is het misschien nog te vroeg om een oordeel te vellen. Maar van wat ik tot dusver geluisterd heb werd ik heel enthousiast.

Tips? Laat het me weten!

Goed, dat waren ze dan! De beste Engelstalige én Nederlandstalige podcasts over SEO en online marketing. Download ze op je telefoon of luister ze online. De meeste shows zijn op alle gangbare kanalen beschikbaar.

De bovenstaande lijst is slechts gebaseerd op de mening van één persoon: ik. En ik kan me goed voorstellen dat een andere liefhebber een compleet andere lijst zou samenstellen. Over smaak valt immers te twisten.

Ken jij nog een fantastische podcast en staat die niet op deze lijst? Laat het me weten! Ik ben altijd op zoek naar nieuwe shows en inspiratie.

Bekijk meer blogs