paulkaufman.nl

Bleau Basics: drie video's over boulderen in Fontainebleau

In de winter van 2018 reisden Bram en ik naar Fontainebleau. Doel 1: klimmen in één van de mooiste bouldergebieden ter wereld. Doel 2: video’s maken. En aangezien het weer te wensen overliet (lees: er lag een dik pak sneeuw), besloten we ons op het tweede doel te richten.

Het resultaat: de Rab Bleau Basics, een driedelige serie over boulderen in het prachtige “Bleau”

Het plan

Ons plan was om beginnende boulderaars te informeren over boulderen in Fontainebleau. De boulderhallen werden drukker en ook in de klimgebieden zagen we steeds meer mensen.

Hartstikke gezellig uiteraard, maar de grote toestroom van klimmers zorgde ook voor allerlei problemen. 

Als oprichters van Siked! (de allermooiste website over klimmen ooit) waren wij de uitgelezen partij om die nieuwe lading boulderaars een eindje op weg te helpen.

Daarnaast was een eerdere blogserie over “Bleau Basics” redelijk succesvol geweest, dus we wisten dat het onderwerp bij onze doelgroep leefde.

Tot slot was de videoserie een uitgelezen kans om onze samenwerking met Rab uit te lichten. Dit Engelse buitensportmerk zocht aansluiting bij dezelfde doelgroep die wij met de Bleau Basics wilden aanspreken: nieuwe boulderaars, die vanuit de hal voor het eerst naar buiten gingen. Win-win!

De uitwerking

Terwijl de sneeuw dooide, werkten we in een beschimmelde AirBnB aan het script. Wat wilden we vertellen? En misschien nog wel belangrijker: hoe?

We besloten als snel om drie video’s te maken. De eerste moest een basale reisgids worden voor boulderaars die voor het eerst naar Fontainebleau gingen.

De tweede moest over etiketten gaan, om nieuwe klimmers te onderwijzen over de ongeschreven regels van een klimgebied.

Met het derde deel wilden we laten zien dat de omgeving rondom deze Franse universiteitsstad meer te bieden heeft dan alleen boulderblokken in een bos.

Het script

Het was niet onze eerste rodeo en we wisten hoe belangrijk een script was. Niet alleen voor de presentator, maar ook om de vindbaarheid van de video’s te verbeteren.

Zoekmachines hebben namelijk moeite om beeldmateriaal te interpreteren. Het bijvoegen van een script (of transscript) is daarom enorm belangrijk voor de organische vindbaarheid van je video.

Na het uitwerken van het script maakten we een shot list, zodat we precies wisten welke beelden we nodig hadden. En het hielp ook als geheugensteun wanneer we in het bos aan het filmen waren. Een soort checklist dus.

Filmen

We moesten nog wel even een muntje opgooien voor wie het gezicht van deze drieluik zou worden. En Bram was de pineut. 

Het slechte weer dwong ons om eerst alle shots met de presentator en de omgeving te maken. Gelukkig had de AirBnB waar we verbleven een grote overkapping, waar we Bram en de apparatuur onder konden plaatsen.

Toen de rotsen eenmaal droog waren, konden we eindelijk naar de boulders om het laatste materiaal te verzamelen. Bleau Basiscs ging immers over boulderen in Fontainebleau, dus er moest nog geklommen worden.

Editen

Eenmaal thuis, na een week filmen, gebakjes eten en een klein beetje boulderen, was het tijd om de Bleau Basics af te maken.

En Koen, met wie Bram en ik Siked! opgericht hadden, zat al klaar om het materiaal te editen. Hij bouwde de intro en draaide met behulp van onze scripts en shot lists de video’s in elkaar.

Daarna hoefden we ze alleen nog te uploaden en de Rab Bleau Basics waren een feit!

Bleau Basics: de lessen die we leerden

Het filmen van de Bleau Basics ging uiteraard niet zonder slag of stoot. De lessen die we tijdens het proces leerden heb ik hieronder op een rijtje gezet. Hiermee hoop ik dat andere aspirerende videomakers van onze fouten kunnen leren.

1. Zorg dat je een plan hebt

Dit was een harde les om te leren. Zonder plan, geen video.

Ok, je hebt misschien wat bewegende beelden, maar waar is het verhaal? De rode draad? Wat wil je op het publiek overbrengen? Waar moet de focus op liggen?

Op al deze vragen moet je een antwoord hebben voordat je de record-knop induwt.

2. Regel een autocue

Eerlijk is eerlijk: Bram onthield zijn tekst beter dan ik. Maar we verloren alsnog veel kostbare tijd wanneer het script er opnieuw bijgehaald moest worden.

In het begin is het nog grappig, ha, ha. Maar na een keer of vijf verliest het zijn charme en raken alle betrokkenen gefrustreerd.

De oplossing? Een autocue.

Zo’n reusachtige kast die je van het journaal kent kun je gelukkig thuislaten. Download een app op je tablet, zet die vervolgens naast de lens en voila!

3. Maak een shot list (en vergeet de B-rolls niet)

Tijdens het filmen heeft de shot list ons vaker gered dan dat Wile E. Coyote door zijn eigen explosieven werd opgeblazen. Vooral tijdens het klimmen vergaten we nog wel eens om op record te drukken.

Door aan het einde van de dag nog even de lijst door te lopen, konden we vaak nog een paar essentiële opnamen maken.

Achteraf waren we ook blij dat we de B-rolls in de shot list opgenomen hadden. Dit zijn aanvullende beelden op het primaire materiaal. B-rolls zijn handig, want ze maken je video’s dynamischer en bieden veel flexibiliteit tijdens het editen.

Voor de Bleau Basics gebruikten we de B-rolls vooral als overgang of om een…eh…foutje van de cameraman weg te poetsen.

4. Let op de geluidskwaliteit

Er is maar één ding vervelender dan slechte beeldkwaliteit en dat is slechte geluidskwaliteit. Vooral als er in een video gesproken wordt, is het belangrijk dat de spreker goed verstaanbaar is.

Bij ons ging dit regelmatig mis. Dan stond de microfoon weer in de wind en daarna reed er een Franse tractor over het erf.

Houd daarom rekening met het omgevingsgeluid wanneer je een locatie op het oog hebt. En koop een fatsoenlijke microfoon.

5. Film (veeeel) meer dan je nodig hebt

Zorg dat je veel (heel veel) ruw materiaal hebt. Eenmaal thuis kun je altijd nog knippen. En met editen is het fijn om wat shots achter de hand te hebben.

6. Voeg ondertiteling toe

Dit lees je op elke video-/marketingblog en met goede reden. Wij deden het niet en dat was dom.

Mensen kijken regelmatig video’s zonder geluid (op de WC bijvoorbeeld, ik noem maar iets). Met ondertiteling voorkom je dat ze dan een gratis cursus liplezen cadeau krijgen.

7. Maak een plan voor de distributie

Dit was een les die we te laat leerden. Helaas.

We maakten de video’s, publiceerden ze op onze website en deelden ze vervolgens organisch op onze sociale kanalen.

Op zich een prima basis, maar als je zoveel tijd en moeite in een videoreeks hebt gestopt, wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken.

Achteraf gezien hadden we beter na moeten denken over de verspreiding van de video’s. Met een geoliede Facebook-campagne of Youtube-advertenties hadden we ongetwijfeld een groter publiek bereikt.

8. Focus op kwaliteit

Doe echt je best om er wat van te maken. Investeer tijd, geld en energie in de video’s. Kwaliteit hoeft niet duur te zijn, maar is meestal ook niet gratis.

Ook al is jouw content nog zo sterk, je doet je kijkers er een enorm plezier mee als de beeld- en geluidskwaliteit van hetzelfde niveau zijn.

Bovendien staan er al genoeg matige video’s op het internet. Aan die bodemloze put hoef je niets meer toe te voegen.

Coverfoto van de video’s en deze blogpost door de onmiskenbare Bram Berkien.

Bekijk meer blogs