paulkaufman.nl

3 manieren om een Facebook pixel op een WordPress website te installeren

Voordat je met Facebook-advertenties aan de slag gaat is het belangrijk om op je website een Facebook pixel te installeren. Hiermee kun je precies meten hoeveel verkeer en conversies je campagnes opleveren. Daarnaast vergaart de pixel data die je voor remarketing in kunt zetten.

Maar hoe installeer je een Facebook pixel op een WordPress website? In deze blog beschrijf ik drie methodes:

  1. Handmatige installatie
  2. Via Google Tag Manager
  3. Met een WordPress plugin

Optie 1: De handmatige installatie

Een gemakkelijke manier om de Facebook pixel te installeren is door het script direct in de head-sectie van je website te plaatsen. Ben je niet thuis in HTML? Kies dan voor een van de andere opties.

Stap 1: Maak een Facebook pixel aan in Facebook Advertentiebeheer

Voordat je de pixel kunt installeren, moet je eerst een pixel aanmaken:

Klik op deze link en selecteer Facebook-pixel: Websiteactiviteiten bijhouden.

Facebook pixel aanmaken

Geef de pixel een naam en klik op Doorgaan. Selecteer in het volgende venster Pixelcode handmatig toevoegen aan website.

Facebook pixel aanmaken

Kopieer vervolgens de basiscode/script die je ziet. Klik nog een keer op Doorgaan en annuleren om alleen de basiscode te installeren. 

Stap 2: plaats de code in de <head> van je WordPress website

Nu je de basiscode gekopieerd hebt, log je in op je WordPress website en ga je naar de editor: de plek waar je de code kunt aanpassen. Meestal vind je die onder Weergave, in de sidebar van de admin-omgeving.

Zoek vervolgens naar header.php en plak de basiscode in de head-sectie. Voor leken: dat is het stukje code tussen <head> en </head>. 

Stap 3: test de Facebook pixel

Nadat je het bestand bijgewerkt hebt, is het tijd om de pixel te testen. Hiervoor gebruiken we de Facebook Pixel Helper, een Chrome-extensie waarmee je de configuratie van je pixel kunt controleren.

Heb je de extensie geïnstalleerd? Ga dan naar je website en kijk of de pageview gemeten wordt.

Controleer met de extensie ook of de Pixel ID overeenkomt met die uit Facebooks Advertentiebeheer. Vooral als je met verschillende klanten en pixels werkt, is dit geen overbodige luxe.

En dan? Klaar! De Facebook pixel is nu geïnstalleerd op jouw WordPress website. En je kunt direct aan de slag met adverteren.

Optie 2: Installatie met Google Tag Manager

Maak je al gebruik van Google Tag Manager? Of heb je geen toegang tot de head-sectie van een website? Dan biedt het onderstaande stappenplan de uitkomst! 

Deze optie heeft ook altijd mijn persoonlijke voorkeur omdat Tag Manager veel meer mogelijkheden biedt om de basispixel en eventuele event-pixels te configureren.

Hieronder leg ik je uit hoe je met Google Tag Manager een Facebook pixel kunt installeren

Stap 1: Maak een Facebook pixel aan in Facebook Advertentiebeheer

Ben je hier direct naartoe gescrold? Ga nog even terug en lees hierboven hoe je een pixel aanmaakt in Facebook advertentiebeheer. Heb je de pixel al bij de hand? Top! Dan kunnen we verder.

Stap 2: Maak een Custom HTML-tag aan in Google Tag Manager.

Maak in Google Tag Manager een Custom HTML-tag aan:

Facebook basispixel in Google Tag Manager

Plak vervolgens het gekopieerde basisscript in de tag en stel bij trigger “All pages” in, zodat de pixel op alle pagina’s afgevuurd wordt.

Nu nog even de container verzenden en je lievelingsliedje zingen en je hebt de Facebook pixel via Google Tag Manger geïnstalleerd. 

Wil je een meer AVG-/GDPR-vriendelijke manier van implementatie? Volg dan mijn stappenplan om met Tag Manager een cookiemelding te configureren.

Stap 3: Testen!

En vergeet niet te testen. Ik zie het nog te vaak gebeuren dat deze essentiële stap overgeslagen wordt, met soms maanden aan slechte data als gevolg. Pijnlijk!

Zie hierboven hoe je de pixel-installatie met Facebook Pixel Helper kunt controleren.

Optie 3: Installatie met plugin (voor dummies)

Voor WordPress zijn er talloze plugins in omloop, die voor allerlei situaties een oplossing bieden. Het zal je dan ook niet verbazen dat er speciale plugins zijn voor het installeren van een Facebook pixel. 

Deze methode is bij uitstek geschikt voor mensen met weinig technische kennis of die geen ervaring hebben met Google Tag Manager.

Lees hieronder hoe je met een plugin een Facebook pixel op je WordPress website installeert.

Stap 1: Vind de Facebook Pixel ID

Voor de meeste plugins heb je alleen een Facebook Pixel ID nodig. Deze ID, die uit een lange reeks cijfers bestaat, vind je in Facebook Advertentiebeheer. Of je haalt hem uit het script van de basiscode.

Stap 2: Installeer een plugin

Nu moeten we alleen nog een plugin installeren. Een waarschuwing: er is nogal wat keus. De zoekterm “Facebook pixel” levert maar liefst 14 pagina’s aan resultaten op in de plugin-database van WordPress. 

Mijn advies: houd het simpel. Alleen als je ingewikkelde event tracking wilt doen of een Woocommerce-shop hebt, is het zinvol om voor een uitgebreide plugin te kiezen. Maar als je alleen de basispixel wilt installeren, is bijvoorbeeld PixelYourSite voldoende.

En tot slot…

Stap 3: Testen, testen, altijd testen

Ik zeg het voor de laatste keer: test de installatie altijd via de Pixel Helper. Hoe eerder je een fout gevonden hebt, hoe eerder je hem op kunt lossen.

En niets is frustrerender dan gebrekkige data of erachter komen dat een pixel niet goed staat, nadat je al honderden euro’s in een campagne hebt geïnvesteerd.

Blijf daarom kritisch. Vooral op je eigen metingen!

Facebook basispixel script

Soms heb je alleen een Pixel ID tot je beschikking. Omdat een klant die toestuurde of om een andere duistere reden. Gebruik dan het onderstaande script en vervang de XXX voor de Facebook Pixel ID. 

Daarna kun je optie 1 of 2 gebruiken om de pixel te installeren.

Succes!


Bekijk meer blogs