paulkaufman.nl

Wat heeft Google tegen Black Hat SEO?

Black hat SEO. Het klinkt als zwarte magie uit een fantasy-epos. Of een anarchistisch hackerscollectief uit het werk van Masamune Shirow.

Black hat SEO heeft echter niets te maken met kwaadaardige magiërs of futuristische cyberpunk. Maar net als zwarte magie heeft deze vorm van SEO een negatieve bijklank. En ik vroeg me af: waarom eigenlijk?

Wat heeft Google tegen Black Hat SEO?

Wat is black hat SEO?

Black Hat SEO is een vorm van zoekmachine-optimalisatie die tegen de regels van Google ingaat. Het overtreden van deze regels kan tot slechtere resultaten en zelfs penalties leiden, waarbij jouw website op een virtuele strafbank wordt geplaatst.

Praktijken die de regels van Google overtreden zijn bijvoorbeeld cloaking, waarbij zoekmachines en bezoekers een andere versie van jouw website te zien krijgen, of automatisch gegenereerde content, waarbij programma’s allerlei teksten met zoekwoorden in elkaar draaien.

Spun content (of Article spinning) is een goed voorbeeld van automatisch gegenereerde content waar Google niet blij van wordt. En gebruikers ook niet trouwens.

De spelregels van Google zijn gelukkig niet zo’n mysterie als het algoritme van zijn zoekmachine. En een lijst met overtredingen vind je in de Quality Guidelines.

Volg je deze richtlijnen niet, omdat je bijvoorbeeld gebruik maakt van Link schemes (jij boefje!), dan kan dat leiden tot “a site being removed entirely from the Google index” of een andere vorm van “algorithmic or manual spam action”.

Is black hat SEO illegaal?

Met black hat SEO overtreed je dus de regels van een zoekmachine, maar is het ook illegaal? Het antwoord is: nee, het is (meestal) niet illegaal.

Nu moet ik wel even met een disclaimer op de proppen komen. Ik ben geen jurist. En als je de website van jouw concurrent hebt gehackt, om vervolgens links naar jouw eigen website te bouwen, kun je met deze blog niet bewijzen dat je binnen de grenzen van de wet gehandeld hebt. Ik ben er vrij zeker van dat dit illegaal is namelijk.

Maar de meeste vormen van black hat SEO zijn volkomen legaal.

Een veel voorkomende vorm van black hat SEO is linkmanipulatie, waar Google ook – niet schrikken – het kopen van links onder rekent. In de Quality Guidelines lezen we dat Google dit als een overtreding van de regels beschouwt. Linkmanipulatie  heeft echter nul juridische gevolgen.

(Opnieuw: ik ben geen jurist. Zoek een advocaat.)

Black hat SEO: de negatieve frame

De term black hat is afkomstig uit de hackersscene en wordt gebruikt om een hacker te duiden die voor eigen gewin of met kwade bedoelingen in een computersysteem breekt. Hier tegenover staan white hat hackers, die inbreken om de beveiliging van datzelfde systeem te testen.

De black hats zijn de boeven, de white hats de onbetwiste goeieriken. Wit is goed, zwart is kwaad.

Ook in SEO staan de witte hoeden, die volgens de regels van de zoekmachines opereren, tegenover de zwarte, die dat niet doen. En daartussen zitten de Grey hats, die over het algemeen Googles richtlijnen volgen, maar zich soms tot de donkere zijde laten verleiden. En een linkje kopen bijvoorbeeld.

Net als in de hackersscene zijn de hoedjes binnen SEO zwart of wit, maar daarna houden de overeenkomsten op. Een black hat hacker voert acties uit die zowel juridisch als moreel afgekeurd worden. Het gijzelen van een netwerk, om vervolgens losgeld te vragen (in cryptocurrency a.u.b.) is immers strafbaar en levert je ook geen bonuspunten op de karmakaart op.

Een black hat SEO doet in de meeste gevallen geen vlieg kwaad. Oké, met een onleesbare pagina die uitpuilt van de zoekwoorden maak je wellicht geen vrienden, toch zijn er geen juridische en ethische bezwaren. Hij overtreedt alleen de regels van een commercieel platform.

Vanwaar dan die negatieve frame? Waarom staat black hat SEO in zo’n kwaad daglicht?

Wat Google tegen black hat SEO heeft

Het woord “commercieel platform” is niet zonder reden gekozen. Dat is wat Google namelijk is. Niet de zoekmachine is het belangrijkste product van deze techgigant, maar jij, de gebruiker, bent dat.

Google biedt gebruikers een gratis zoekmachine aan, zodat duizenden bedrijven hun advertenties aan diezelfde gebruikers kunnen tonen. Jouw aandacht wordt verhandeld zodra je de eerste zoekterm ingetoetst hebt.

Je dacht toch zeker niet dat al die serverparken op goede zin en regenbogen draaien?

In die zin werkt Google hetzelfde als een winkel: het verkoopt producten. En zoals elke winkelier weet: zonder producten valt er weinig te verkopen. De zoekmachine doet er daarom alles aan om zijn gebruikers tevreden te houden, want anders komen ze niet terug. En als de gebruikers niet terugkomen, is er voor bedrijven geen reden meer om via Google Ads te adverteren. En dat zou het einde van de techgigant betekenen.

Voor Google is een feilloze zoekmachine, zonder spam of gemanipuleerde posities, daarom essentieel voor zijn verdienmodel.

En je voelt hem al aankomen; black hat SEO’s, met hun trucjes om hoger in de zoekresultaten te komen, maken het voor Google moeilijker om die feilloze zoekmachine te zijn. Als de eerste drie zoekresultaten allemaal van black-hat-websites zijn, die vol staan met zoekwoorden en spammy content, zal de gebruiker snel afhaken. En een andere zoekmachine gebruiken.

Weg gebruiker. Weg product. Hallo, ontevreden adverteerders.

Pleit je dan voor black hat SEO?

Nee, zeker niet. Er zijn genoeg redenen om volgens Googles regels te blijven spelen.

Allereerst is black hat SEO te riskant. Door een penalty kan een website volledig uit de zoekresultaten verwijderd worden. Dit heeft voor veel bedrijven en vooral webshops enorme financiële gevolgen.

Ten tweede moet de gebruiker centraal staan. Pagina’s met slechte content zullen het vertrouwen in jouw website en merk schaden. Net zoals gebruikers zullen afhaken zodra Google geen goede resultaten meer levert, zullen gebruikers ook jouw website links laten liggen als je niet aan hun behoeften voldoet.

Ten derde wordt niemand blij van spam. Jij niet. Google niet. En jouw bezoekers al helemaal niet.

Er zijn dus genoeg redenen om het zwarte hoedje thuis te laten.

Maar laten we niet doen alsof Google alleen tegen black hat SEO is om van het internet een mooiere plaats te maken.

Daarvoor zijn de financiële belangen simpelweg te groot.

Bekijk meer blogs