paulkaufman.nl
JotForm tracken met Google Tag Manager

JotForm-formulieren tracken met Google Tag Manager

Ik ben een groot fan van contactformulieren. Oké, echt spectaculair zijn ze niet, maar het blijft één van de belangrijkste middelen voor websitebezoekers om met jou in contact te komen.

Er zijn talloze contactformulieren denkbaar. De meest voorkomende zijn de 13-in-een-dozijn contactformulieren op de contactpagina. Super saai. Wel belangrijk. Een andere die ik vaak tegenkom, is een formulier voor een nieuwsbriefinschrijving. Ook niet zo spannend.

Maar er is zoveel meer mogelijk met contactformulieren! Met een goed ontworpen formulier kun je eenvoudig een hotelkamer reserveren of een pizza bestellen. Of wat denk je van een uitgebreide offerteaanvraag, het invullen van een enquête of het boeken van een cursus?

Met JotForm kun je deze “uitgebreide” formulieren eenvoudig vormgeven en op een website plaatsen. Als marketeer wil je dan natuurlijk ook meten hoe vaak dit formulier ingevuld wordt.

Hieronder lees je hoe je een JotForm met Google Tag Manager kunt tracken.

Wat is JotForm?

JotForm is een eenvoudige tool waarmee je een contactformulier op jouw website plaatst. In een online omgeving kun je het formulier helemaal naar jouw wensen vormgeven. Ook zijn er veel (gratis) templates beschikbaar.

JotForm heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere contactformulieren, zoals Contact Form 7 en Gravity Form:

  • Het vormgeven van de formulieren is heel intuïtief
  • Het is gemakkelijk om formulieren naar PDFs om te zetten
  • Het werkt met bijna alle CMS’en. WordPress en Joomla zijn geen probleem bijvoorbeeld.
  • JotForm biedt veel templates voor ingewikkelde formulieren, zoals reserveringen of uitgebreide offerteaanvragen.

Een belangrijke beperking van JotForm is dat de dienst bij groot gebruik Pay2Play wordt. Ook zul je bij de gratis versie altijd het JotForm-logo blijven zien.

Bij eenvoudige contactformulieren zou ik daarom ook niet voor JotForm kiezen.

Hoe kun je JotForm-formulieren tracken met Google Tag Manager?

  1. Maak een formulier
  2. Ga naar Settings
  3. Klik in het linker menu op Thank You Page
  4. Selecteer Redirect to external link
  5. Vul de URL van de bedanktpagina in
  6. Embed de JotForm op jouw website
  7. Stel in Google Tag Manager een tag in die op de URL van de bedanktpagina afgevuurd wordt
  8. Configureer de conversie in Google Analytics

Dit is de gemakkelijkste manier om een JotForm te tracken. Er zijn ook andere oplossingen, die ik hieronder kort zal noemen, maar eerst zal ik het bovenstaande stappenplan verder toelichten.

Maak een bedanktpagina

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een JotForm-formulier, adviseer ik om eerst een bedanktpagina te maken. Deze pagina wordt aan de bezoeker getoond nadat hij het formulier ingevuld heeft.

Hoewel het ook mogelijk is om een succesbericht – “bedankt voor het invullen van het contactformulier, we nemen zo snel mogelijk contact met je op”- op dezelfde pagina als het formulier te tonen, werkt deze oplossing alleen met een aparte bedanktpagina.

Pro tip: gebruik de bedanktpagina voor up- en cross-sells door meer informatie over je andere producten/diensten te geven.

Zodra de bedanktpagina klaar is, kopieer je de URL.

Redirect to external link

Log in bij JotForm, kies een template of maak een custom formulier en klik daarna op Settings in het hoofdmenu.

JotForm tracken met Google Tag Manager - Form Settings

Er verschijnt een menu in de linker sidebar en daar klik je op Thank you page. Hier selecteer je Redirect to external link en plak je de URL van jouw bedanktpagina.

JotForm tracken met Google Tag Manager

Contactformulier embedden

Klik daarna op Publish in het hoofdmenu en kies de manier waarop je het formulier op je website wilt plaatsen. Voor WordPress adviseer ik om de Embed-optie te kiezen. Kopieer het scriptje dat je ziet en plak hem in de code van de gewenste pagina.

Publiceer de pagina en het formulier staat op de website. Nu hoeven we hem alleen nog te meten.

Maak een trigger in Google Tag Manager

Open Google Tag Manager en maak een nieuwe trigger aan. Kies Paginaweergave als trigger en selecteer Sommige paginaweergaven. Kies Page URL uit het drop down-menu en vul (een deel) van de URL van de bedanktpagina in.  

JotForm tracken met Google Tag Manager

Maak dan een nieuwe tag aan. Kies voor Universal Analytics en selecteer bij Tracking type voor Gebeurtenis. Vul een categorie, actie, label en eventueel waarde in en vergeet niet om bij Google Analytics-instellingen de variabele van jouw Google Analytics Tracking-ID te selecteren.

JotForm tracken met Google Tag Manager

Koppel tot slot de eerdere trigger aan deze tag en klik op verzenden. Nu wordt het versturen van de JotForm als gebeurtenis naar Google Analytics gestuurd, waar je hem als conversie kunt instellen.

Klaar is kees!

En dan? Wachten tot het formulier ingevuld wordt!

Je kunt nu in Analytics meten hoe vaak de JotFom ingevuld wordt en op basis van die data nieuwe strategieën uitzetten of bestaande tactieken aanpassen.

De trigger in Tag Manager kan ook gekoppeld worden aan een Google Ads-tag, zodat je ook meteen kunt meten hoeveel bezoekers op een advertentie klikken en vervolgens het contactformulier invullen. Super handige data als je wilt weten hoe succesvol jouw campagnes zijn!

Andere oplossingen

Er zijn ook andere manieren om een JotForm te tracken. Deze oplossingen zijn echter een stuk lastiger en niet altijd hufter-proof.

Eén oplossing is het tracken van een DOM-element. Hoe dit precies in zijn werk gaat bewaar ik voor een andere blog, maar wat je in feite doet is het succesbericht uitlezen en als trigger gebruiken in Tag Manager. Hierbij is het dus niet nodig om een losse bedanktpagina in te stellen.

Er zijn alleen twee belangrijke problemen:

  1. Als de vormgeving van het formulier of de website verandert, bij een update bijvoorbeeld, werkt deze oplossing niet meer en moet de trigger opnieuw ingesteld worden.
  2. Soms zie ik dat een JotForm in een iFrame geplaatst wordt. Dan is deze oplossing sowieso niet mogelijk en is een bedanktpagina jouw enige optie.

De andere oplossing is het toevoegen van event tracking op de verzendknop van het formulier. Je past hierbij een deel van de broncode van de JotForm aan waardoor er bij verzending direct een gebeurtenis naar Google Analytics wordt gestuurd.

Deze oplossing werkt, maar je moet ervaring hebben met programmeren om alles in te stellen. Voor de meeste mensen daarom niet ideaal.

Mijn advies

Dus mijn advies: stel die ouderwetse bedanktpagina in om JotForms via Google Tag Manager te tracken. Misschien dat er later nog een directe koppeling tussen beide systemen komt, maar tot die tijd is dit de gemakkelijkste oplossing.

Ik heb overigens ook de Analytics-widget in JotForm getest, met wisselend succes. Bovendien zijn de meeste online marketeers al over op Tag Manager en werkt het prettiger om alle conversiemetingen vanaf één punt in te stellen.

Heb je nog vragen over deze blog of zoek je hulp bij het instellen van conversiemetingen via Google Tag Manager? Laat dan een bericht achter in de onderstaande JotForm 😉.

Bekijk meer blogs