paulkaufman.nl

Naamsbekendheid meten (met SEO-tools)

Naamsbekendheid is een lastig begrip. Iedereen is het erover eens dat het belangrijk is voor een bedrijf om aan zijn naamsbekendheid te werken. Ook over de positieve invloed van naamsbekendheid op marketing en sales is weinig discussie.

Toch blijkt het moeilijk om te duiden wat naamsbekendheid eigenlijk is. En nog belangrijker: hoe je het kunt meten.

In deze blog beantwoord ik kort wat ik onder naamsbekendheid versta en met welke (gratis) tools je de naamsbekendheid van jouw merk kunt meten.

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid (of Brand Awareness) geeft aan in welke mate een doelgroep bekend is met de naam van een merk en de waarden en diensten die met dat merk samenhangen.

De naamsbekendheid van Patagonia staat bijvoorbeeld gelijk aan hoeveel mensen de naam Patagonia kennen én weten dat dit een kledingmerk is dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. 

Patagonia is namelijk ook de naam van het onherbergzame gebied in het meest zuidelijke puntje van Zuid-Amerika. De mensen die alleen deze relatie met het begrip “Patagonia” leggen, mogen natuurlijk niet meegerekend worden als je de naamsbekendheid van het gelijknamige kledingmerk wilt inschatten.

De Engelse term Brand Awareness is identiek aan het Nederlandse Naamsbekendheid en beide termen zullen in deze blog door elkaar gebruikt worden.

Lees ook wat Branding is en waarom de term zo problematisch is.

Meten van naamsbekendheid

Er zijn een aantal manieren om de naamsbekendheid van een merk te meten. Zo kun je door middel van enquêtes achterhalen hoeveel mensen bekend zijn met jouw merknaam en waar jouw merk voor staat. Of je neemt interviews af bij een representatief deel van je doelgroep.

Hoewel deze onderzoeken betrouwbaar zijn en vaak veel interessante inzichten opleveren, zijn ze enorm tijdrovend. 

Gelukkig zijn er ook nog andere manieren om jouw brand awareness te meten. Met de onderstaande tools kun je direct aan de slag!

Google Search Console

De eerste tool die je meer inzicht geeft over je naamsbekendheid is Google Search Console.

Dit is een wonderlijk stukje gereedschap, waarin je alle informatie kunt vinden over het organisch resultaat van jouw website.

Als je in Search Console naar Prestaties gaat, zie je alle zoektermen waarop jouw website gevonden wordt. Selecteer vervolgens alle zoektermen waar je merknaam in voorkomt en je hebt een overzicht van alle branded keywords.

Branded keywords in Google Search Console

Het aantal vertoningen, klikken en de CTR (= click through ratio) van die zoektermen geven een eerste indicatie van hoe goed gebruikers bekend zijn met jouw merknaam. 

Een groei van het aantal vertoningen duidt vaak op een verbeterde brand awareness. En een toename van het aantal klikken en de CTR geeft een indicatie van hoe betrouwbaar je merk is.

Deze data geeft op zichzelf nog te weinig informatie om echt iets over de naamsbekendheid van je merk te zeggen. Maar samen met Google Trends heb je een ijzersterke combo in handen.

Google Trends

Net als Search Console is Google Trends een gratis tool van de Amerikaanse zoekmachinegigant. En ook Trends kan veel waardevolle informatie geven over waar mensen naar zoeken.

Google Trends geeft namelijk aan hoeveel er in een bepaalde periode op een zoekterm gezocht wordt. 

Nu je uit Search Console je branded keywords hebt gehaald, kun je ze in Trends laden en de zoekvolumes zien.

Nemen de zoekvolumes toe? Dan groeit jouw naamsbekendheid.

Wordt er steeds minder op de branded keywords gezocht? Dan is er werk aan de winkel!

Daarnaast kun je in Trends zien wanneer er op een term gezocht wordt. Dit kan interessante informatie geven voor als je in een seizoensafhankelijke markt opereert.

Google trends patagonia branded keywords
Branded keywords van Patagonia in Google Trends

Google Alerts

Naast dat je wilt weten hoe vaak er naar je merknaam gezocht wordt, wil je natuurlijk ook weten wanneer je merknaam genoemd wordt.

Google Alerts biedt hiervoor de uitkomst.

Alerts geeft een melding wanneer een bepaalde term op het web verschijnt. Zo heb ik hem ingesteld dat ik een melding ontvang wanneer mijn naam ergens genoemd wordt.

Vul je branded keywords bij Google Alerts in en je bent altijd op de hoogte van je brand mentions.

Daarnaast is het een enorm handige tool voor reputatiemanagement.

Want als iemand ergens over jouw merk of bedrijf klaagt, krijg je daar een melding van en kun je daar direct op inspelen.

Niet altijd positief

Een toename in naamsbekendheid hoeft niet altijd positief te zijn. 

Als jouw merk door een schandaal in het nieuws komt, gaan meer mensen op jouw merknaam googelen en zullen de zoekvolumes van je branded keywords toenemen.

Hoewel dit uiteraard niet bevorderlijk is voor de reputatie van je merk, onderschrijft dit voorbeeld het directe verband tussen naamsbekendheid en het zoekvolume van je branded keywords.

Bovendien is brand awareness een neutraal begrip, dat zowel een positieve als negatieve invloed kan hebben op het imago van je bedrijf.

Concurrentie

De concurrentie voorblijven is een belangrijk doel van marketing. Houd daarom ook de naamsbekendheid van je concurrenten nauwlettend in de gaten.

Hoewel je niet in de Search Console van je concurrenten kunt kijken, kun je de zoekvolumes van hun merk- en bedrijfsnamen wel in Google Trends zien.

Zo kun je beoordelen of je het beter (of juist minder) doet dan je concurrenten.

Met betaalde SEO-software als Ahrefs is het overigens wel mogelijk om te zien waar je concurrenten op gevonden worden.

Dus gebruik die tools als ze voorhanden zijn.

Direct verkeer

Tot slot lees ik online veel over Direct verkeer als indicatie voor brand awareness. Hier ben ik het niet mee eens.

Direct verkeer is een kanaal in Google Analytics en geeft aan hoeveel gebruikers op jouw website zijn geland nadat ze jouw websiteadres hebben ingetoetst.

Als je op mijn website bent gekomen door www.paulkaufman.nl in te toetsen, wordt dat in Analytics onder Direct verkeer geregistreerd. 

In zekere zin geeft direct verkeer dus belangrijke aanwijzingen over hoe bekend je website (en merk) is.

Direct verkeer fungeert echter ook als een soort afvoerputje voor allerlei verkeer waar Google Analytics de bron van verloren is.

Hier kunnen bijvoorbeeld ook bezoekers tussen zitten die via een link in een Word-document op je website zijn beland. 

Tenzij je jouw Google Analytics zo goed hebt ingesteld dat Direct verkeer ook echt direct verkeer betreft, geeft Direct verkeer daarom geen betrouwbare informatie over je naamsbekendheid.

Dat was ‘m!

That’s a wrap! Ik heb je uitgelegd hoe je met behulp van Google Search Console en Google Trends de naamsbekendheid van je merk kunt meten en hoe je Google Alerts kunt inzetten om brand mentions te traceren.

Naast deze tools geven ook sociale kanalen interessante informatie over je naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan het bereik van je Facebook- of LinkedIn-profiel.

Combineer die social-data met de informatie die je uit de bovengenoemde tools hebt gehaald en je krijgt een aardig beeld van hoe bekend je merk is.

Bekijk meer blogs