paulkaufman.nl

SEO in crisistijd: de corona-blog

De coronacrisis heeft het consumentengedrag radicaal veranderd. In deze anderhalvemetersamenleving besteden consumenten minder op het terras en kopen meer fitnessapparaten voor in huis. Ze geven geen geld meer uit aan reizen en voorstellingen, maar bestellen puzzels, boodschappen en wc-papier.

Hun wensen, verlangens en pijnpunten zijn volledig anders dan een paar maanden terug, toen corona nog slechts een voetnoot in het achtuurjournaal was.

De consument verandert, dus moeten we als SEO-specialist meeveranderen.

Daarom een blog over SEO in crisistijd, met acht adviezen voor marketeers en ondernemers.

1. Raak niet in paniek

Allereerst: raak niet in paniek. Tel tot 10, 20 of 100 en kom op adem. Want als we in paniek raken, raken we gestrest en door stress maken we slechte keuzes. En dat kunnen we nu niet gebruiken.

Alles weer op orde? Ademhaling en hartslag onder controle? Top! Dan kunnen we verder.

SEO en coronavirus

2. Communiceer met je klanten

Consumenten zijn net zo onzeker als jij, dus communiceer open en eerlijk. Geef duidelijk aan wat ze op dit moment van jou kunnen verwachten.

FAQ-pagina

Plaats op je website een FAQ-pagina, waarop je veelvoorkomende vragen beantwoordt. Probeer jezelf hierbij in de doelgroep te verplaatsen: Wat zijn hun zorgen? Welke ongemakken ervaren ze? Indien mogelijk, kun je het (after)salesteam hierbij betrekken. Zij zijn vaak beter op de hoogte, omdat ze direct met de klanten in contact staan.

Inventariseer de vragen en beantwoord ze zo volledig mogelijk. Plaats ze vervolgens op een pagina die gemakkelijk vindbaar is, zodat bezoekers daar snel naartoe kunnen navigeren.

Een FAQ-pagina scheelt je onnodig klantencontact, vervelende discussies en je bent direct vindbaar als consumenten op jouw “merknaam + corona” googelen. Win, win, win!

Openingstijden aanpassen

Vergeet ook niet om de openingstijden aan te passen op jouw website, Facebook-pagina, LinkedIn, Google Mijn Bedrijf en andere online bedrijfsprofielen.

Want het is toch jammer als die trouwe klant ineens voor een gesloten deur staat.

Levertijden bij ecommerce

Heb je een webshop en heeft de coronacrisis impact op levertijden? Vermeld dat op elke pagina, zodat bezoekers precies weten waar ze aan toe zijn. Meldingen onder het hoofdmenu en bij de bestelknoppen zijn goede manieren om jouw bezoekers tijdig te informeren.

Verstuur ook nieuwsbrieven om jouw achterban op de hoogte te houden. Ze zullen je er dankbaar voor zijn.

Upsells

Lever je producten of diensten waar nu meer vraag naar is? Speel daarop in!

Klanten die eerder nog simpel sportmateriaal voor in huis bestelden, zijn nu misschien klaar voor die luxe hometrainer. Consumenten die eerst eens per maand een pizza bestelden, willen nu wellicht vaker een margherita laten komen.

Onderzoek jouw klantenbestand en denk goed na over hoe je jouw huidige klanten beter kunt bedienen.

Vouchers

Ben je actief in de reisbranche, HORECA of cultuursector? Dan zijn dit extra zware tijden.

Veel reisorganisaties bieden hun klanten vouchers aan en ook bij restaurants heb ik al veel tegoedbonconstructies gezien. Op zich een prima oplossing, maar ben transparant over wat dit voor de klant betekent.

Maak een pagina aan waar je de voorwaarden van de vouchers uitlegt om discussies in de toekomst te vermijden. En vermeld de vouchers op de FAQ-pagina.

Als je vouchers verkoopt, zorg er dan voor dat dit duidelijk op jouw website staat. Want wat een bezoeker niet ziet, koopt hij niet. En dat rijmt om een reden.

3. Houd rekening met nieuwe klanten

Ik zeg het niet voor de eerste noch de laatste keer: de coronacrisis heeft het consumentengedrag radicaal veranderd. Door lockdown-maatregelen zitten mensen thuis en zoeken naar andere vormen van tijdsbesteding. Verkopers van puzzels en hometrainers doen nu goede zaken bijvoorbeeld.

Voor de puzzelverkoper betekent deze trend een golf aan nieuwe bezoekers, die nooit eerder op zijn website waren. Een eerste indruk is dan enorm belangrijk.

En er zullen ook meer leken tussen zitten, met weinig voorkennis over het product. Bij puzzels voorzie ik hier overigens weinig problemen, maar als je hometrainers verkoopt kan dit een uitdaging zijn.

Met blogs en video’s, die tips en uitleg geven, kun je de nieuwe klanten voorlichten en aan je merk binden, zodat ze nog een keertje terugkomen.

Het is daarom belangrijk om nu in een sterke contentstrategie te investeren en jouw website door de ogen van een nieuwe bezoeker te beoordelen.

4. Let op de zoekvolumes

Consumenten leven anders, gedragen zich anders en zoeken anders. En dat zien we ook aan de zoekvolumes: het aantal zoekopdrachten per maand.

Het volume van de zoekterm “thuiswerken” is sinds maart enorm gegroeid, terwijl een populaire zoekterm als “restaurant Amsterdam” vanzelfsprekend daalde.

Deze veranderingen komen niet als een verrassing, maar kunnen veel invloed hebben op een SEO-strategie. Als eerst alle werkzaamheden erop gericht waren om de eerste positie op “restaurant Amsterdam” te veroveren, is dit een goed evaluatiemoment.

En hetzelfde geldt natuurlijk voor zoektermen waarbij het zoekvolume toenam.

Omdat het om zo’n kort tijdsbestek gaat, hebben de meeste SEO-tools te weinig data om een eerlijk beeld van de huidige zoekvolumes te schetsen. Houd daarom Google Trends nauwlettend in de gaten en overleg met Google Ads-specialisten over wat zij in hun data zien.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom het coronavirus en marketing? Bekijk en beluister de beste blogs en podcasts over dit onderwerp.

5. Werk samen met het Google Ads-team

Niet elke SEO-specialist kan met een Google Ads-team sparren, maar indien beschikbaar: doen!

Dit is misschien wel de belangrijkste tip uit deze blog: werk nauw samen met het Ads-team, jullie zitten immers in hetzelfde bootje.

SEO is een marathon. Je optimaliseert nu, om er later van te profiteren. Het is echt een langetermijnstrategie. Maar in crisistijd moet je direct handelen en snel reageren. Er is geen tijd om drie maanden later opnieuw naar het plan van aanpak te kijken, want dan kan de situatie compleet anders zijn.

SEA-specialisten zijn gewend om snel te schakelen en hun software is er beter op ingericht. Zij kunnen sneller zien welke zoekwoorden kliks en conversies opleveren. Daarnaast zien zij eerder wanneer zoekvolumes af- of juist toenemen.

Tegelijkertijd kan SEO ondersteunen bij het bouwen van landingspagina’s, conversieoptimalisatie en het verbeteren van de websitenavigatie.

Zo combineer je het beste van beide werelden én kun je als SEO-specialist een keer een sprintje trekken.

6. Focus op de juiste producten

Kijk even goed naar jouw homepagina. Staan daar vooral zaken op die vóór de coronacrisis relevant waren? Of zie je producten die nu van meerwaarde zijn voor jouw doelgroep? Ik vermoed het eerste.

De levens van jouw klanten zijn volkomen anders dan voor COVID-19. Ze hebben andere wensen en zoeken oplossingen voor nieuwe problemen.

Aan jou de taak om die klanten te helpen.

Heb je een restaurant en bezorg je nu aan huis? Zet dat groot op de homepagina.

Ben je de eigenaar van een sportschool? Zorg dat bezoekers direct een video met trainingstips voor thuis te zien krijgen. Of toon een inschrijfformulier voor personal training via Zoom.

Verkoop je vooral voetbalschoenen, maar heb je ook goals voor de achtertuin in je assortiment? Licht die uit op jouw homepagina.

Want van die producten moet je het op dit moment hebben! Die leveren nog op. En misschien wel meer dan je gedacht had.

7. Bouw aan je merk

Het is niet het eerste waar je aan denkt wanneer je met de handen in het haar zit, maar dit is het juiste moment om aan jouw merk te bouwen.

Consumenten geven in deze onzekere tijden weliswaar minder geld uit, maar dat betekent niet dat je ze niet kunt helpen. Of inspireren.

Boulderhal Monk moest door de lockdown-maatregelen haar deuren sluiten. Maar door trainingsvideo’s aan te bieden blijven de klimmers toch in contact met hun doelgroep én bouwen ze aan hun merk.

Ook buitensportwinkel Bever moest er wat op verzinnen, want de leus “Niemand is een binnenmens” was even niet de meest handige boodschap. De oplossing was gelukkig snel gevonden. De website focust zich nu op producten voor “in en om het huis” en de webshop heeft zelfs een categorie “kamperen in eigen tuin”. Dat is een mooi voorbeeld van crisis-SEO!

Bever thuiscamping
Bron: Facebook bever

De bovenstaande voorbeelden laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn om nu aan je merk te bouwen. Maak video’s en schrijf blogs. Informeer en inspireer. En als we straks weer met z’n allen op het terras zitten, profiteer je van alle fans die je in deze maanden vergaard hebt.

Zie het als een investering die zich ongetwijfeld terugbetaalt.

8. Stel een crisisteam samen

Twee weten altijd meer dan een. En juist in crisistijd maakt goed teamwerk het verschil. Zoek als SEO-specialist de samenwerking op met andere diensten en ondersteun elkaar. Vraag het salesteam om input en overleg regelmatig om de resultaten en gekozen koers te evalueren.

Stel ook managers aan die het overzicht bewaren en de communicatie met de verschillende stakeholders onderhouden. Want alleen als alle neuzen dezelfde kant op wijzen, kun je dynamisch op deze crisis reageren.

En voor MKB’ers die geen SEO-specialist of marketeer in dienst hebben: verplaats je in jouw doelgroep, probeer te begrijpen wat de coronacrisis voor jouw klanten betekent en anticipeer daarop. Ben niet bang om iets nieuws te proberen en aarzel niet om anderen om hulp te vragen.

Samen staan we sterk.

Bekijk meer blogs