paulkaufman.nl

5 SEO-tips voor startende ondernemers

Een maand geleden zat je bij de KVK en de eerste opdracht is al binnen. Goed bezig! Ondertussen wacht je tot die spetterende visitekaartjes van de drukkerij binnenkomen en de website staat ook al online. Er is alleen één probleem: je bent nog niet vindbaar in Google.

Met deze vijf SEO-tips wordt je als startende ondernemer sneller én beter vindbaar in zoekmachines. En voordat je het weet is organisch verkeer de belangrijkste bron voor nieuwe klanten.

Maar het gaat niet gemakkelijk worden… 

SEO tips voor startende ondernemers

Zoekmachine-optimalisatie: een disclaimer

Goed vindbaar zijn in zoekmachines is altijd een uitdaging. In tegenstelling tot wat sommige van mijn collega’s beweren, is er geen magische formule die ervoor zorgt dat je binnen een week op positie 1 staat.

Zoekmachines worden steeds slimmer en de tijd dat je Google met enkele trucs om de tuin kon leiden is (gelukkig) voorbij. Je zult veel moeten schrijven, testen en optimaliseren voordat je echt resultaat gaat zien.

Met andere woorden: goede SEO vergt bloed, zweet en tranen. Maar door de onderstaande tips weet je precies waar je moet beginnen!

SEO-tip 1: Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf zet je jouw nieuwe onderneming letterlijk op de kaart. En die kaart is Google Maps om precies te zijn.

Vanaf dat moment ben je vindbaar in Google Maps (ook een zoekmachine) en navigeren klanten moeiteloos naar jouw splinternieuwe winkel of kantoorpand. Ook als je geen diensten levert vanaf een vaste locatie of bij de klant op locatie werkt, adviseer ik altijd om een GMB (= Google My Business) aan te maken.

Google Maps is overigens niet de enige plek waar je nu zichtbaar bent. Als een gebruiker jouw bedrijfsnaam intypt, verschijnt er een paneel met alle bedrijfsgegevens rechts van de zoekresultaten. Ook bij bepaalde zoekwoorden zal jouw GMB vertoond worden.

Naast het aanmaken en invullen van een profiel hoef je hier niets voor te doen! Daarom is GMB verreweg de snelste en gemakkelijkste manier om vindbaar te worden in Google.

Het aanmaken van een GMB-bedrijfsprofiel is heel eenvoudig:

  1. Maak een account aan
  2. Verifieer je account (zie onderstaande video)
  3. Vul alle NAW-gegevens in
  4. Voeg een aantal goede afbeeldingen toe
  5. Vermeld bij “Services” welke diensten of producten je levert (niet altijd mogelijk)
  6. Klaar!

In enkele gevallen heeft Google zelf al bedrijfsprofiel aangemaakt. Die moet je dan opeisen. Zo doe je dat:

  1. Zoek in Google op jouw bedrijfsnaam
  2. Zie je een GMB met jouw gegevens staan? Klik dan op “Own this business?” en eis het bedrijfsprofiel op.
  3. Zie je geen profiel? Maak dan een GMB aan via de bovengenoemde stappen.

Google Mijn Bedrijf biedt veel mogelijkheden; te veel om in deze blog allemaal te noemen. Om je toch met een aantal pro-tips op weg te helpen:

  1. Gebruik de optie “Posts” om blogs en aanbiedingen te delen. Deze verschijnen onder je profiel in de zoekresultaten en mensen kunnen hier direct op klikken. Super handig!
  2. Vraag klanten om een review achter te laten. Reviews zijn een belangrijk signaal aan potentiële klanten en laten zien hoe betrouwbaar je bent.
  3. Ben je een webshop? Dan kun je tegenwoordig zelfs producten toevoegen!

SEO-tip 2: online bedrijfsvermeldingen

Google Mijn Bedrijf is niet de enige plek waar je jouw NAW-gegevens met het wereldwijde web kunt delen. Er zijn enorm veel bedrijfsportals waar je gratis een account kunt aanmaken. En hoewel deze online bedrijfsvermeldingen niet de beste links opleveren, zorgen ze er wel voor dat je op meer plekken genoemd wordt.

Hiermee geef je een sterk signaal aan Google dat je een bedrijf bent en wat jouw NAW-gegevens zijn. Daardoor zorgen online bedrijfsvermeldingen voor een betere vindbaarheid.

En wie weet; misschien levert het ook wat extra verkeer op.

Hier zijn een paar plekken waar je gratis een bedrijfsprofiel kunt aanmaken:

  1. De telefoongids
  2. Places
  3. Yelp

Vergeet ook niet om op verschillende social media-kanalen een bedrijfsprofiel aan te maken. Zorg in ieder geval voor bedrijfspagina’s op LinkedIn en Facebook.

SEO-tip 3: zorg voor een goede website

Een website is de digitale vestiging van jouw bedrijf, bedoeld voor nieuwe en bestaande klanten. Hij laat duidelijk zien wie je bent en wat je doet. Ook toont de site jouw meerwaarde: de reden waarom jij beter bent dan de concurrent.

Sommige ondernemers kiezen ervoor om zelf de handen uit de mouwen te steken, anderen schakelen een webbureau in om een website te bouwen. Waarvoor jij kiest is afhankelijk van hoe handig je met design en techniek bent.

Er zijn tegenwoordig veel opties om zelf iets in elkaar te zetten, maar de ervaring leert dat een ervaren webbouwer veel tijd en energie bespaart. Het is weliswaar een investering, maar hé: je gaat toch ook niet je eigen kantoorpand bouwen?

En terwijl de webbouwer met jouw nieuwe website bezig is, kun jij je focussen op dingen waar je echt goed in bent: ondernemen!

Bovendien is een snelle website een absolute must om goed vindbaar te zijn.

Ervaren webbouwers schrikken niet van wat technische aanpassingen om de laadsnelheid te verbeteren. Daarbij is de kans ook kleiner dat jouw website gedurende het proces als een kaartenhuis in elkaar stort.

En als het toch gebeurt…is het de verantwoordelijkheid van de webbouwer ;-).  

SEO-tip 4: maak content

Oke; de website staat, je hebt een GMB en een x-aantal bedrijfsprofielen aangemaakt. Nu ben je vindbaar…toch?

Nope. Too bad, peanut butter.

De basis staat, maar het echte werk begint nu pas: je moet aan anderen laten zien wie je bent, wat je doet en waarom je de beste bent. Hoe doe je dat? Nou, hetzelfde als in de offline wereld: je vertelt het.

Omdat ik graag schrijf, zijn blogs mijn favoriete medium om content te maken. Ik vind het heerlijk om iets tot op de bodem uit te zoeken en mijn gedachten op papier te zetten.

Maar niet iedereen is een schrijver.

Gelukkig zijn er genoeg andere opties. Sta je graag voor een camera? Maak dan video’s. Ben je grafisch heel sterk? Leef je uit met visuele presentaties en infographics.

Zo lang je van meerwaarde bent voor je doelgroep, zit je goed!

Er is echter één kanttekening. Om met een video of afbeeldingen in de reguliere zoekmachine (dus: geen Youtube of image search) te scoren, moet je altijd tekst toevoegen.

Bij een video kun je bijvoorbeeld een transscript op de pagina zetten en bij een infographic kun je de brondata verder toelichten.

Voor Google blijft tekst nu eenmaal een belangrijk signaal om de waarde van een pagina te beoordelen. Je zult daarom altijd even in de pen moeten kruipen om goed vindbaar te worden.

SEO-tip 5: zet andere online marketing-kanalen in

Vergeet niet dat er naast SEO nog andere manieren zijn om mensen naar je website te krijgen.

SEO is een marathon en het duurt vaak maanden voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Het is daarom slim om in de tussentijd Google Ads, Social Media en E-mailmarketing in te zetten. Zo genereer je snel nieuw verkeer naar jouw website.

Social media en nieuwsbrieven zijn bovendien perfecte kanalen om jouw vers gemaakte content te delen en een trouwe club volgers op te bouwen.

Staar je dus niet blind op beter vindbaar worden. SEO is een krachtig marketingkanaal om nieuwe klanten te scoren, maar het vergt veel tijd, energie en ervaring om dit te bereiken.

De bovenstaande tips zijn echter een goed begin! (En dat is het halve werk.)

Op het bouwen van een website na (en de kosten voor hosting en domeinnaam) , zijn alle tactieken gratis, dus er is geen enkele reden om hier niet direct mee te starten.

Succes met de SEO! En succes met de nieuwe onderneming.

Ik zie je vanzelf in Google.

Bekijk meer blogs