paulkaufman.nl

Waar komen de namen van Google-updates vandaan?

Welkom bij de SEO-pubquiz! Vraag één: Wat hebben een panda, pinguïn en kolibrie met elkaar gemeen?

Het antwoord: het zijn alledrie namen van bekende Google-updates.

Een eeuwenoude (ahum) SEO-traditie schrijft namelijk voor dat elke grote update van Googles algoritme een naam moet krijgen.

Maar wie verzint die namen eigenlijk? Waar komen Panda, Penguin, Hummingbird en Medic vandaan? 

Ik zocht het voor je uit!

Wat is een Google-algoritme-update?

Googles algoritme wordt dagelijks geupdate, maar deze kleine aanpassingen zijn zelden merkbaar in de zoekresultaten. Eens in de zoveel tijd voert de zoekmachinegigant echter een grote update uit, die de organische posities flink in beweging kan brengen.

URLs die eerder in de top drie stonden, vallen dan opeens terug naar de bodem van Googles eerste pagina. Andere URLs scoren juist weer beter dan voorheen.

Elke grote update kent winnaars en verliezers. Welke dat zijn, is afhankelijk van de aanpassingen die Google heeft doorgevoerd. 

En omdat geen enkele SEO-specialist van tevoren weet wat de gevolgen van een update zullen zijn, slaan zelfs de meest ongelovige professionals een kruisje wanneer er een nieuwe algorithm update wordt aangekondigd.

Het is dan ook niet vreemd dat deze ingrijpende updates een naam krijgen. Daarnaast communiceert het ook net wat lekkerder.

Goed, namen voor updates zijn dus handig. Vanzelfsprekend. Maar waar komen ze dan vandaan?

Panda

Lancering: 23 februari 2011

Ik start mijn onderzoek bij één van de beruchtste Google-updates ooit: Panda.

In 2011 zag de SERP (Search Engine Results Page) er heel anders uit. Gebruikers klaagden over het grote aantal content farms. Dit waren websites die dagelijks enorm veel artikelen publiceerden, vaak van zeer matige kwaliteit en gekopieerd van andere domeinen.

Om deze farms uit de zoekresultaten te weren, introduceerde Google het Panda-algoritme. Het doel van dit algoritme was het reduceren van “low-quality sites” in de SERP en het belonen van websites met originele content.

En dan de naam. Vanwaar die verwijzing naar een zwart-witte beer, afkomstig uit de bamboebossen van China?

Hoewel deze update door Danny Sullivan (oprichter van Search Engine Land en nu Public Liaison bij Google) eerst de “Farmer”-update werd genoemd, omdat het een einde maakte aan de vele content farms, gaf Google later aan dat zij intern de naam “Panda” hanteerden.

Een van de belangrijkste breinen achter het algoritme behoorde namelijk toe aan Biswanath Panda.

En daarmee is het eerste mysterie opgelost.

Panda

Penguin

Lancering: 24 april 2012

De Panda-update was een van Googles eerste pogingen om spammy websites tegen te gaan, maar het probleem bleek hardnekkiger dan gedacht. Panda zorgde er weliswaar voor dat websites met goede, orginele content beter rankten in de zoekresultaten, maar slaagde er niet in om alle spam uit te bannen.

Met behulp van dubieuze link-building-technieken wisten de SEO’s in die tijd op grote schaal de zoekresultaten te manipuleren. Het resultaat: nog steeds veel spammy websites op Googles eerste pagina.

De zoekmachinegigant was hier natuurlijk niet blij mee en reageerde met een serie updates om deze vorm van webspam tegen te gaan. De naam van deze updates? Penguin.

Waar Penguin zijn naam aan dankt is onbekend. Maar een populaire theorie is dat het een verwijzing is naar The Penguin, één van Batmans aartsvijanden met een voorliefde voor vogels en paraplu’s. 

En zoals Batman korte metten maakt met zijn tegenstanders, rekent Google af met webspammers.

Tja…zoals Andrew Shotland in 2012 al schreef: “Googlers are geeks. Geeks like comic books.”

Hummingbird

Lancering: 20 augustus 2013

Nadat Panda en Penguin spammy websites naar de donkerste krochten van het internet hadden verbannen, stond Google voor een aantal nieuwe uitdagingen.

Eén daarvan was het interpreteren van de intentie van de gebruiker. Hiervoor introduceerde Google op 20 augustus 2013 de Hummingbird-update.

Hummingbird was een grootschalige update van Googles core-algoritme en had als doel om de zoekmachine slimmer en menselijker te maken. 

Vóór Hummingbird gaf Google weliswaar resultaten voor het zoekwoord dat je invoerde, maar hield daarbij geen rekening met de intentie van de gebruiker of de context van het zoekwoord. Na de update veranderde dit.

Het resultaat? Een moderne zoekmachine zoals we hem tegenwoordig graag zien: snel en precies.

En welk klein vogeltje staat ook bekend als snel en precies? De kolibrie. In het Engels bekend als the hummingbird.

Pigeon

Lancering: 24 juli 2014

Na de panda, pinguïn en kolibrie was de duif het volgende dier dat aan het lijstje van Google-updates werd toegevoegd. De naam werd bedacht door het team van Search Engine Land en verwees naar het onevenaarbare richtingsgevoel van postduiven, die altijd de weg naar huis weten te vinden.

Na de update hield Google meer rekening met locatie- en afstandparameters bij het bepalen van de zoekresultaten.

Pigeon had dan ook vooral impact op lokale zoekopdrachten. 

Mobile (ook wel: Mobilegeddon)

Lancering: 21 april 2015

Om de enorme toename van mobiele gebruikers te bedienen, lanceerde Google in het voorjaar van 2015 de Mobile-update. Door deze update kregen mobielvriendelijke websites voorrang in de zoekresultaten.

Search Engine Land doopte de update om tot Mobilegeddon, terwijl andere publicaties en SEO’s over mobilepocalypse, mopocalypse of mobocalypse spraken. 

Ondanks (of juist dankzij) de melodramatische benamingen, was de impact van de update kleiner dan verwacht.

Toch gaf Google hiermee een belangrijk signaal: mobiel is de toekomst. En websites die hun mobiele bezoekers geen optimale ervaring kunnen bieden, zullen dat gaan voelen in hun organische resultaten.

RankBrain

Aangekondigd: 26 oktober 2015

RankBrain is (nog steeds) een belangrijk onderdeel van Googles core-algoritme en gebruikt machine learning om een gebruiker de meest relevante zoekresultaten te tonen.

De RankBrain-update maakte het voor Google bijvoorbeeld gemakkelijker om zoekresultaten te interpreteren die hij nog niet eerder gezien had.

Greg Corrado van Google noemde de naam RankBrain voor het eerst in een artikel van Bloomberg, waarin hij uitlegde hoe Googles zelflerende artificial intelligence system werkt.

De SEO-community heeft de term daarna overgenomen.

Possum

Lancering: 1 september 2016

Een panda is best cool, net als Batmans aartsrivaal. Een duif begrijp ik ook wel en Mobile en RankBrain spreken voor zich. Maar waarom ze een update naar de opossum, of buidelrat, hebben vernoemd is me een raadsel. 

In september 2016 lanceerde Google de onbevestigde Possum-update die met name invloed had op lokale zoekopdrachten. 

Omdat veel ondernemers na de update hun Google Mijn Bedrijven niet meer terug konden vinden, dachten ze dat die verwijderd waren. De bedrijfsprofielen stonden echter nog steeds online, maar waren onzichtbaar door de nieuwe filters.

Phil Rozek zag hierin een overeenkomst met de opossum die soms voor dood speelt om aan een roofdier te ontsnappen en vernoemde de update naar het buideldiertje. 

En zo werd een update van één van ‘s werelds grootste techbedrijven naar een buidelrat vernoemd.

Fred

Lancering: 8 maart 2017

Google spreekt zich zelden uit over updates. En als men er naar vraagt, geeft het bedrijf meestal een antwoord als: “Wij doen gemiddeld een X aantal updates per dag. We bevestigen noch ontkennen deze update.”

Toen in maart 2017 verschillende SEO-tools een grote verschuiving in de zoekresultaten zagen, werden Google-medewerkers als John Mueller en Gary Illyes opnieuw aan hun digitale jasje getrokken. 

Was er een update gelanceerd? En nog belangrijker: wat was de naam?

Illyes, nooit vies van een stevige dosis sarcasme, antwoordde daarop dat vanaf dat moment alle updates Fred zouden heten.

Gary Illyes tweet over Fred update

En zo geschiedde: de Google-update van 8 maart 2017 ging de geschiedenisboeken in als de Fred-update.

Overigens kregen de volgende updates weer een eigen naam.

Medic

Lancering: 1 augustus 2018

In de eerste week van augustus 2018 raasde een broad core algorithm update van Google over het internet en sloeg hard toe, met name in de medische sector.

Barry Schwartz van Search Engine Roundtable besloot daarom om het de Medic-update te noemen.

Vanaf het moment van de lancering was er al veel discussie over de strekking van deze update. 

Had Medic alleen impact op medische of op alle YMYL (Your Money or Your Life) websites?

En ging het met name om EAT (expertise, authority, and trust)? Of had deze update als doel om zoekintenties beter te begrijpen? 

Jaren later weten we het eigenlijk nog steeds niet precies. 

Maar wat we nu dus wel weten is waar de naam Medic vandaan komt. 

Dat dan weer wel.

BERT

Lancering: 22 oktober 2019

In het najaar van 2019 lanceerde Google een grote update om content beter te interpreteren: BERT.

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. En daarmee is het voor mij gemakkelijker om te verklaren waar de update zijn naam aan dankt, dan uit te leggen wat BERT precies inhoudt.

Dat is best pittige materie namelijk en gaat voorbij aan het doel van deze blog.

Wil je toch meer weten over BERT en Natural Language Processing? Lees dan deze blog van Pandu Nayak of bekijk de Whiteboard friday met Britney Muller.

Tot slot

En dat was ‘m! Nu weet je waar de namen van de tien bekendste Google-updates vandaan komen.

Soms kwam de naam van een blogger als Barry Schwartz.

Soms was het Google zelf die de champagnefles tegen de boeg van hun update brak en het beestje een naam mocht geven.

En bij Penguin weet niemand het eigenlijk.

Maar als ze bij de volgende SEO-pubquiz vragen wat een panda, pinguïn en kolibrie met elkaar gemeen hebben, heb jij jouw antwoord in ieder geval al klaarliggen. 

Bronvermelding

Ere wie ere toekomt. Veel van mijn informatie heb ik van:

Bekijk meer blogs