paulkaufman.nl

Wat marketeers van Axios kunnen leren

Kort, maar krachtig. Dat vat de berichtgeving van het Amerikaanse Axios goed samen. De nieuwssite heeft er namelijk een sport van gemaakt om zo efficiënt mogelijke artikelen te schrijven. En niet alleen efficiënt voor de journalist, maar vooral voor de lezer.

En daar kunnen wij marketeers nog wat van leren.

Wat is Axios?

Axios is een Amerikaanse nieuwssite uit Arlington County, Virginia en werd (volgens hun eigen website) in 2017 opgericht omdat de wereld “smarter, more efficient coverage of the topics shaping the fast-changing world” nodig had.

Wat maakt Axios bijzonder?

De stijl van berichtgeving is wat Axios zo bijzonder maakt. Alle artikelen zijn erop gericht om de lezer zo snel mogelijk over een onderwerp te informeren. Terugkerende headings als “Why it matters:” en “What they’re saying:” plus een onuitputtelijke voorliefde voor bullet points zorgen ervoor dat je als lezer razendsnel informatie vergaart.

Zie bijvoorbeeld dit artikel over de nijpende politieke situatie in Hong Kong.

Waarom het belangrijk is

“Why it matters?” We hebben drukke levens. Daardoor is er minder tijd en aandacht voor het lezen van artikelen. De staccato stijl van Axios biedt hier een oplossing voor. Zo blijf je als lezer op de hoogte én houd je tijd over voor andere dingen.

Wat kunnen marketeers hiervan leren?

Het is duidelijk dat Axios zijn doelgroep kent: drukke millennials die het nieuws willen volgen. Het product heeft het bedrijf vervolgens naar de wensen van die doelgroep gevormd. Dat maakt hen zo succesvol. 

Als ik vervolgens het bruggetje naar marketing sla, stel ik mezelf de volgende vragen: Hebben wij ook geen drukke levens? Worden wij ook niet bedolven onder een oneindige stroom van blogs, podcasts en nieuwsbrieven? Zijn we die lappen tekst niet een beetje zat?

Ja, ja en soms.

Daarom wordt het tijd dat marketingblogs even op de Axios-tour gaan. Ga voor een strakke format, zet alles in bullet points en biedt de informatie in hapklare brokken aan. Zou lekker zijn.

Daarbij herinnert Axios ons er nog een keertje aan dat de doelgroep altijd centraal staat. Pas je communicatie daar dus ook op aan. Stop met die ellenlange intro’s op je receptenpagina’s (who cares?) en maak je teksten scanbaar, zodat lezers snel het antwoord op hun vraag kunnen vinden.

De meeste mensen lezen geen blogs voor hun plezier namelijk. 

Notitie aan mijzelf

  • Help je lezers een handje;
  • Stel de behoeften van de doelgroep altijd centraal;
  • Zet die elitaire schrijverstrots opzij;
  • Gebruik meer bullet points;
  • En bij twijfel: nog meer bullet points;

Bron en inspiratie

Via Podcast over Media hoorde ik voor het eerst over Axios. Alexander Klöpping vertelde daarin enthousiast over hun steekwoordenjounalistiek en plaatste die tegenover de longreads van De Correspondent.

Luister hier naar de aflevering.

Bekijk meer blogs