paulkaufman.nl
Wat is SEO? - Google

SEO: word beter vindbaar online

Als je iets op Google zoekt, zie je betaalde en gratis zoekresultaten. De betaalde resultaten zijn de advertenties, die vaak bovenaan de pagina verschijnen. Het instellen en optimaliseren van deze advertenties valt onder SEA (= Search Engine Advertizing).

Naast de advertenties zie je ook organische zoekresultaten. Voor deze resultaten wordt niet betaald en ze verschijnen op jouw scherm omdat Google heeft ingeschat dat deze websites het beste bij jouw zoekopdracht passen.

SEO – of zoekmachine-optimalisatie – richt zich op dit “gratis” gedeelte van de zoekmachine.

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie?

SEO staat voor Search Engine Optimization en heeft als voornaamste doel om websites online beter vindbaar te maken.

Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo verwerken zoekopdrachten van hun gebruikers. Als ik bijvoorbeeld op “Wat is SEO?” zoek, levert dit een heleboel resultaten op: de zoekresultaten.

Met zoekmachine-optimalisatie zorg ik ervoor dat jouw website zo hoog mogelijk in die zoekresultaten verschijnt. Dit doe ik onder andere door technische optimalisatie van de website, het schrijven van content en link building.

Hoe hoger jouw website in de SERP (i.e. search engine result pages) staat, des te meer bezoekers op jouw website zullen klikken. Maar dan zijn we pas halverwege…

Met de juiste content zorg ik ervoor dat die nieuwe bezoekers ook converteren.

En de missie is pas geslaagd als de klant of lead binnen is!

Wat is SEO?

Waarom is zoekmachine-optimalisatie belangrijk?

SEO staat aan de basis van elke succesvolle marketingcampagne. Als je adverteert via Google of LinkedIn worden leads meestal naar de website geleid. Maar als de website niet aan de verwachtingen voldoet, is de lead zo weer weg.

Zonde van de klik en zonde van de kosten.

Een SEO-specialist zorgt er niet alleen voor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt, maar helpt je ook om jouw website te verbeteren. Hij zoekt naar zwakke punten en lost ze op, zodat die dure leads van LinkedIn ook omzet opleveren.

Daarom is SEO een essentieel onderdeel van elke online marketingcampagne.

Daarnaast is zoekmachine-optimalisatie over de lange termijn goedkoper dan andere vormen van online marketing. Wanneer je adverteert, betaal je voor elke klik, interactie of weergave en die kosten lopen aardig op.

SEO is daarentegen helemaal gratis.

Oké, als bedrijf huur je misschien een bureau of consultant in en dat kost natuurlijk geld, maar je hoeft niet te betalen voor posities in de zoekmachine. En hoewel SEO in de beginfase vaak nog niet zoveel oplevert als advertenties, is het rendement na verloop van tijd hoger.

…mits je een goede SEO-specialist hebt natuurlijk!

SEO: verschillende soorten

SEO is enorm breed en divers. Zo zijn er technische SEO’s, link builders en SEO’s die zich vooral met content bezig houden. Ook zijn er Analytics-ninja’s en SEO’s die zich op één platform focussen, zoals Youtube of App-stores.

Omdat er zoveel specialisaties zijn, is het soms moeilijk om de juiste marketeer te vinden. Daarom zijn breed onderlegde SEO’s zo belangrijk: de generalisten in het werkveld. Zij kunnen de klantvraag eenvoudig naar een plan van aanpak vertalen en de juiste poppetjes op de juiste plaats zetten.

Houd dit in gedachten als je een SEO voor jouw website zoekt.

Vier vormen van SEO

Zelf onderscheid ik vier verschillende vormen van zoekmachine-optimalisatie:

  • Lokale SEO
  • Nationale SEO
  • Internationale SEO
  • SEO voor E-commerce

Hoewel deze indeling erg ruw is, helpt het in de communicatie naar klanten en om de work-load van een project in te schatten.

Lokale SEO is namelijk een stuk eenvoudiger dan het optimaliseren van een grote webshop. Daardoor hoeft een bedrijf dat lokaal opereert minder te investeren en zal het sneller resultaat zien.

Internationale SEO heeft daarnaast meer technische uitdagingen dan nationale SEO, waardoor er meer werk in gaat zitten. En door targeting op verschillende talen zijn meerdere zoekwoordenonderzoeken nodig.

Kortom: elk van deze vier vormen van SEO vraagt om een andere aanpak en strategie. En voor elke soort is technische optimalisatie, sterke content en link building nodig.

Apple Keyboard met Google

Is SEO noodzakelijk voor mijn website?

Het klinkt een beetje als “wij van WC Eend adviseren WC Eend”, maar elke website heeft baat bij goede SEO. Een SEO-marketeer kijkt namelijk naar andere aspecten van een website dan een developer.

Regelmatig zie ik fantastische websites die niet door Google gevonden worden, omdat Google de paginastructuur niet begrijpt of zijn weg niet door het doolhof van code vindt.

Ook houden websitebouwers niet altijd rekening met structured data en canonical-tags, hoewel ze voor zoekmachines belangrijke signalen zijn en uiteindelijk veel bezoekers kunnen opleveren.

Met SEO kijk je simpelweg met een andere bril naar een website.

Daarnaast is een SEO-specialist een prettige sparringpartner en spreekbuis naar de verschillende partijen in een project, zoals tekstschrijvers, websitebouwers en ontwerpers.

En de ervaring leert: hoe sneller SEO een onderdeel van jouw online strategie is, hoe sneller je resultaten boekt.

Meer weten over zoekmachine-optimalisatie?

Wil je meer informatie over SEO en ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Ga dan naar mijn contactpagina en laat van je horen.